PIANO, KEYBOARD OG KIRKEORGEL
Læreplanen er utarbeidet med utgangspunkt i Orkland kulturskoles verdiplattform: Utvikling - Samspill - Skaperglede. Læremålene for tangentinstrumenter er forankret i Rammeplan for kulturskolen - “Mangfold og fordypning” og Orkland kulturskoles nevnte verdiplattform.
Rammeplanen deler inn i bredde-, kjerne- eller fordypningsprogram. Denne planen vil i hovedsak gå inn på kjerneprogram. Det er mulig å gå videre til fordypningsprogram. - Se egen beskrivelse om det. Det er ikke et eget breddeprogram for tangentinstrumenter, og vi viser derfor til det felles breddeprogrammet i faget «Kulturmix».
KJERNEPROGRAM
Piano og keyboard er allsidige instrumenter og elevene tilbys opplæring som kan brukes i mange sjangere: barnesanger, folkeviser, klassisk musikk, pop, rock og andre. Man kan spille solo eller sammen med andre. I undervisningen ligger det grunnleggende noteopplæring, besifringsspill og/eller gehørbasert opplæring. Undervisningen foregår i hovedsak i 20 minutters enetimer og passer for elever fra 1. trinn oppover. Eleven må ha tilgang på instrument til egenøving. Kulturskolen har noen digitale piano til utleie ved behov.
Vi tilbyr også undervisning på “instrumentenes dronning”; kirkeorgel. Det forutsettes at eleven går på 6. trinn eller over, har spilt piano/keyboard før og har piano/keyboard hjemme. Undervisningen gis i kirka, hovedsakelig enkeltvis, etter avtale med lærer.
Læringsmål og innhold
All instrumentalundervisning har som mål å utvikle og ivareta elevens spilleglede og mestringsfølelse, og bevare og videreutvikle elevenes egen musikalitet.
Innholdet i undervisningen tilpasses den enkelte elevs progresjon, tekniske nivå og alder. Undervisningen vil inneholde ulike elementer som utvikler elevens ferdigheter og har som mål å styrke spillegleden. I dette ligger det blant annet å øve teknikk, fingersetting, lære grunnleggende musikkteori, gehørspill og å lytte til musikk. Det er et mål at eleven skal rustes til å tilegne seg musikk på egen hånd og kunne delta i samspill.
Som nevnt øverst, er den lokale læreplanen utarbeidet med utgangspunkt i Orkland kulturskoles verdiplattform: Utvikling - Samspill - Skaperglede.
Utvikling
Elever og foresatte kan forvente at vi tilpasser undervisning etter elevens alder og forutsetninger. Egenøving er sentralt for utviklingen og særlig som nybegynner er det viktig at foresatte legger til rette for dette. Litt øving hver dag gir best effekt og elevene får økt mulighet til å oppleve mestring. Jo mer man øver, jo fortere lærer man å beherske instrumentet. Jo mer man får til, jo morsommere blir det å spille.
Som elev i Orkland kulturskole har man årlig tilbud om utviklingssamtale der man tar opp temaer som trivsel, ambisjoner, innsats og øving. Utviklingssamtalen er en positiv samtale mellom elev, lærer og foreldre/foresatte, og skal motivere til videre utvikling. Tidsrammen er satt til ca. 10 minutter. Lærer gir også kontinuerlige tilbakemeldinger på elevens innsats og utvikling, og en naturlig del av undervisningen er at også eleven blir bedt om å vurdere sin egen innsats og utvikling.
Samspill
Pianoundervisning foregår stort sett individuelt, men elevene får også mulighet til å spille sammen med andre. Det kan være firehendig spill med læreren, en annen pianoelev eller akkompagnement til andre elever som spiller for eksempel fiolin, klarinett eller synger. Elevene kan også spille sammen med andre i større grupper i forbindelse med konserter og forestillinger. Band/musikkverksted er også et tilbud i kulturskolen, og for mange elever er det naturlig å være med der i tillegg.
Kulturskolens undervisning har som mål å fostre spilleglede på tvers av alder, klassetrinn og skoler. Det å spille i felleskap kan bidra til å skape bånd og vennskap mellom elever fra ulike miljøer. Det bidrar også til et inkluderende og mangfoldig læringsrom, hvor man kan inspireres av hverandre.
Det er også viktig med et samspill mellom eleven, læreren og foresatte. En viktig faktor for at eleven skal lykkes, er at både foresatte og lærer er engasjerte og støttende, og har forventninger til eleven. Gjennom samstemte forventninger fra lærer og foresatte signaliserer vi at vi har tro på elevens evner til å mestre spillingen. De voksnes støtte er særlig avgjørende i nybegynnerperioden, hvor alt er nytt for eleven. Støtte hjemmefra kan vises i form av interesse for timer og repertoar, samt påminnelser og oppmuntring til litt øving hver dag. Det er ikke nødvendig med kunnskap om musikk og tangentinstrumenter hos foresatte for at eleven skal lykkes.
Foreldre/foresatte kan også hjelpe til med å passe på notehefter eller kopiert undervisningsmateriale, slik at dette blir med på timene.
Skaperglede
er sentralt for alle fag i kulturskolen. Dette kan være gleden en elev opplever når noe man har øvd på over tid plutselig sitter. Det kan være gleden av å lære seg en ny sang, å spille sammen med andre, å vise fram det man har øvd på for andre. Dette er ekte mestringsglede. Denne følelsen er uavhengig av alder, hvilket nivå eleven er på, eller hvor lenge eleven har spilt.
Å gi denne gode følelsen til elevene, er noe vi som lærere jobber mot. Dette gir eleven motivasjon til å skape og få til enda mer, og for eleven er det ekstra fint å kunne dele skapergleden med andre.
Elever kan også få tilbud om å spille på skolekonserter, huskonserter, julekonsert eller delta i den årlige kulturskoleuka. UKM er også en fin arena for å vise fram det eleven har jobbet med i kulturskolen.
Gleden av å skape noe trenger ikke alltid å være knyttet til konsert, men er også fin å dele med medelever, læreren og gjerne hjemmet gjennom hele året. Vi håper samspillet mellom kulturskole og hjem kan være med på bygge under denne prosessen hos eleven. Det gir god grobunn for videre utvikling og framgang på instrumentet.