Slagverk
Læreplanen er utarbeidet med utgangspunkt i Orkland kulturskoles verdiplattform: Utvikling - Samspill - Skaperglede. Læremålene for slagverk er forankret i Rammeplan for kulturskolen - “Mangfold og fordypning” og Orkland kulturskoles nevnte verdiplattform.
Rammeplanen deler inn i bredde-, kjerne- eller fordypningsprogram. Denne planen vil i hovedsak gå inn på kjerneprogram. Det er mulig å gå videre til fordypningsprogram. Se egen beskrivelse om det. Det er ikke et eget breddeprogram for slagverk, og vi viser derfor til det felles breddeprogrammet i faget «Kulturmix».
KJERNEPROGRAM
Undervisningstilbudet inkluderer øving på øvetromme/pad, skarptromme, trommesett og andre perkusjonsinstrumenter. Fysiske forutsetninger spiller en rolle for når eleven kan begynne med trommesett.
Eleven vil lære om slagverkerens / trommeslagerens rolle i musikken i forskjellige sjangre som rock, pop, jazz og klassisk musikk. I slagverksundervisningen legges det vekt på å lære ulike rytmer, notelesing, gehørbasert læring, samt tekniske ferdigheter.
Følgende nøkkelkompetanser vektlegges i opplæringen: Øve, framføre, høre, lese og lage. Elevene vil gjennom dette blant annet få opplæring i spillestilling/kroppsbevissthet, lære seg øvingsstrategier, innstuderingsteknikker, stemming og innstilling av trommesett. De vil få opplæring i notasjon og notelesing, rytme, musikkteori, improvisasjon, forming, kommunikasjon, samarbeid og samspill.
Undervisningen foregår i utgangspunktet enkeltvis/individuelt med varighet på 20 min/uke pr elev. 2-3 elever kan også dele på en lengre økt der dette er formålstjenlig.
Læringsmål og innhold
Innholdet i undervisninga skal bidra til å utvikle håndverksmessig og kunstnerisk kvalitet, selvstendighet og samspillsevne. Undervisning og veiledning er tilpasset den enkelte elev og foregår individuelt, i grupper og i ulike ensembler. Nedre aldersgrense for slagverk er 8 år (3. trinn). Administrasjonen kan bestemme et avvik fra denne aldersgrensen i spesielle tilfeller etter en dialog mellom foreldre, lærer og administrasjon.
Gjennom timer med lærer, selvstendig øving og samspill vil elevene lære å mestre utøvende basisferdigheter og utvikle en god musikalsk forståelse. Med fokus på lek, utforskning, eksperimentering og refleksjon vil elevene lære å kjenne instrumentet sitt godt, og lære god spillestilling og teknikk.
De vil utvikle kunnskapen og evnen til å lytte til og vurdere egen musisering. I samarbeid med foreldre vil læreren bidra med å skape gode og motiverende øvingsrutiner hjemme, og gi elvene ferdighetene de trenger til selvstendig øving og progresjon. Undervisningen vil også utvikle elevenes gehør, rytme og teoriforståelse så de kan gjenskape melodier og rytmer fra både lytting og notelesning. Disse ferdighetene vil også gi eleven et grunnlag for improvisasjon og komponering av egne musikalske ideer.
Elevene vil jevnlig få mulighet til å delta aktivt i samspill og sosialt felleskap. I møte med andre elever vil elevene lære seg å samarbeide med andre musikalske og kunstneriske uttrykk. De vil danne en forståelse for hvordan forskjellige instrumenter forholder seg til hverandre og hvordan man sammen skaper musikk. Gjennom konserter og forestillinger vil elevene få mulighet til å bli en del av det levende kulturlivet i lokalmiljøet og lære å formidle musikk på en relevant arena. I samarbeid med lærer og medelever vil de ta del i det å sette sammen et konsertprogram og være en del av produksjoner der ulike kunstuttrykk integreres.
Som nevnt øverst, er den lokale læreplanen utarbeidet med utgangspunkt i Orkland kulturskoles verdiplattform: Utvikling - Samspill - Skaperglede.
Utvikling
For kulturskolen er det viktig at elevene får tid til å utvikle seg i sitt tempo og blir gitt mulighet til å nå sine egne individuelle mål. Det kan være store forskjeller på hvor mye tid en elev bruker på egenøving mellom undervisningstimene. Elevene oppfordres til å øve på instrumentet på egenhånd mellom timene, og vi ser at de som har en god øverutine har en bedre faglig progresjon. Det er viktig at foresatte oppfordrer eleven til å øve mellom undervisningstimene i kulturskolen, og at de sammen med eleven og læreren finner en god rutine for hjemmeøving.
Lærer gir kontinuerlige tilbakemeldinger på elevens innsats og utvikling, og en naturlig del av undervisningen er at også eleven blir bedt om å vurdere sin egen innsats og utvikling. Det inviteres til årlige utviklingssamtaler med lærer, foresatte og elev. Utviklingssamtalen skal være en positiv samtale som skal motivere til videre utvikling på instrumentet.
Samspill
Å høre, oppleve og reflektere over andres- og egen musikkutøvelse er viktig. Slagverk er i stor grad samspillinstrumenter, og vi har som mål at alle elever skal få deler av undervisninga som samspill i løpet av tiden de går i kulturskolen. For slagverk kan både band og korps være aktuelle samspillsarenaer. Kulturskolen har et godt samarbeid med de lokale skolekorpsene. Vi ønsker at elevene skal føle tilhørighet i samspillgruppa, vise respekt for hverandre og hverandres musikkutøvelse. Det er et mål at elevene skal kunne gi hverandre, og ta imot konstruktive tilbakemeldinger uten at det er sårende. Vi jobber for å fremme et trygt læringsmiljø som gir et godt samspill mellom elevene.
Det er også viktig med et samspill mellom eleven, læreren og foresatte. En viktig faktor for at eleven skal lykkes, er at både foresatte og lærer er engasjerte og støttende, og har forventninger til eleven. Gjennom samstemte forventninger fra lærer og foresatte signaliserer vi at vi har tro på elevens evner til å mestre spillingen. De voksnes støtte er særlig avgjørende i nybegynnerperioden, hvor alt er nytt for eleven. Støtte hjemmefra kan vises i form av interesse for timer og repertoar, samt påminnelser og oppmuntring til litt øving hver dag. Det er ikke nødvendig med kunnskap om musikk og slagverksinstrumenter hos foresatte for at eleven skal lykkes.
Skaperglede
er sentralt for alle fag i kulturskolen. Dette kan være gleden en elev opplever når noe man har øvd på over tid plutselig sitter. Det kan være gleden av å lære seg en ny sang, å spille sammen med andre, å vise fram det man har øvd på for andre. Dette er ekte mestringsglede. Denne følelsen er uavhengig av alder, hvilket nivå eleven er på, eller hvor lenge eleven har spilt.
Å gi denne gode følelsen til elevene, er noe vi som lærere jobber mot. Dette gir eleven motivasjon til å skape og få til enda mer. Og for eleven er det ekstra fint å kunne dele skapergleden med andre. Elever som har hatt undervisning en stund får tilbud om å spille på skolekonserter, huskonserter, julekonserter i ulike lokaler og andre institusjoner eller delta i den årlige kulturskoleuka.
I tillegg er UKM en flott samspillarena for elevene. For elever mellom 10 og 20 år er deltakelse i UKM et naturlig mål, og noe det jobbes imot.
Gleden av å skape noe trenger ikke alltid å være knyttet til en konsert, men er også fin å dele med medelever, læreren og gjerne hjemmet gjennom hele året. Vi håper samspillet mellom kulturskole og hjem kan være med på bygge under denne prosessen hos eleven. Det gir god grobunn for videre utvikling og framgang på instrumentet.