Skip to main content Skip to footer

Lokal læreplan visuell kunst fordypning

LOKAL LÆREPLAN FOR VISUELL KUNST

FORDYPNINGSPROGRAM

Fordypningsprogrammet er for de elevene i kulturskolen som er mest dedikert og motivert, og skal være en forsterking av det ukentlige tilbudet eleven har. Orkland kulturskoles fordypningsprogram er et samarbeid med kulturskolene i Heim, Hitra og Frøya, og det er lærere og elever fra alle fire kommunene involvert.  

Fordypningsprogrammet består av to elementer som sammen gir en vesentlig forsterkning av undervisningen. Det vil ikke være mulig å velge bort ett av elementene og fortsatt være elev på fordypning.   

Fordypningen består av:  

  1. Et utvidet undervisningstilbud i kulturskolen. For kunstfaget kan dette være egne lokale samlinger, forlengede ukentlige timer, workshops, andre kurs eller å oppleve andres utstillinger.  
  2. 5 lørdagssamlinger for alle fordypningselever. Disse arrangeres på Orkanger.  

Fordypningsprogrammet i visuell kunst bygger videre på det elevene har lært i kjerneprogrammet, men skal være vesentlig forsterket og mer omfattende. Dette vil si at det må tas hensyn til de teknikkene og det uttrykket som elevene tidligere har jobbet med, og som de ønsker å videreutvikle. Det er samtidig viktig å gjøre dem kjent med flere nye uttrykk, som de kanskje ikke har så mye erfaring med fra før.  

Fordypningsprogrammet skal kunne forberede elevene  til en eventuell videre utdanning i kunst. 

I løpet av samlingene presenteres det ulike teknikker som elevene skal kunne få et dypere innblikk i. Dette kan være teknikker som elevene ikke har jobbet så mye med fra før, eller det er kjente teknikker som de nå har mulighet til å gå enda dypere inn i. I løpet av skoleåret kan eleven være innom både akvarell, akrylmaling, softpastell, oljepastell, kull, trykk og portrett. Det er også viktig at kunsten sees på med et historisk blikk, slik at elevene blir kjent med hvordan materialer og teknikker har blitt brukt og har utviklet seg igjennom historien.  

Elevenes eget praktiske arbeid vektlegges, og det er derfor satt av ekstra mye tid til det på samlingene.  

Elevene er også innom formidling, hvor de lærer hvordan man presenterer sin og andres kunst. Dette er også en god trening i å ta imot og gi konstruktive tilbakemeldinger på sine egne og medelevers arbeider. Dette gir elevene bedre forutsetninger for å reflektere over egen utvikling i faget. 

Det er også en egen økt med tegneteknikk, som er et viktig fundament i alle teknikker, og som alle elevene må ha i bunnen.  

Det er en viktig del av elevenes opplæring å kunne forberede seg på å lage en utstilling, og hvordan de skal kunne presentere sine egne verk. Gjennom samlingene jobbes det langsiktig mot en felles utstilling, hvor elevenes arbeider stilles ut. Denne blir gjerne presentert på siste fordypningssamling, og kanskje også i forbindelse med forestilling som ett eller flere av de andre fagene har. Utstillingen kan også arrangeres på andre måter og ved andre anledninger.  

  

Opptak til fordypningsprogrammet 

Elever som ønsker å begynne på fordypning må søke om plass på dette. Det gjøres via eget søknadsskjema, og kulturskolen formidler informasjon og hjelper de elevene som skal søke.  

Elevens søknad skal inneholde:  

  • Nødvendig personalia  
  • Presentasjon av seg selv og hvorfor hen søker fordypningsprogrammet  
  • Søkere på visuell kunst blir bedt om å, sammen med søknaden, sende inn bilder av et visst antall kunstverk som eleven har laget. Eksempel på dette kan være: tegning av et øye, et landskapsbilde, et ansikt etc. Beskrivelse av oppgave blir presentert sammen med søknadsinformasjon i god tid før søknadsfrist. 

Søknadsfrist er 1. mai.  

Søkeren vil få beskjed om de er tatt opp til fordypningsprogrammet i god tid før sommerferien.