Skip to main content Skip to footer

Lokal læreplan for visuell kunst

Visuell kunst

Læreplanen er utarbeidet med utgangspunkt i Orkland kulturskoles verdiplattform: Utvikling – Samspill – Skaperglede. Læremålene for visuell kunst er forankret i rammeplan for kulturskolen «-Mangfold og fordypning» og Orkland kulturskoles nevnte verdiplattform.  

Rammeplanen deler inn i bredde- kjerne- eller fordypningsprogram. I visuell kunst tilbys undervisning i alle disse tre programmene. Denne læreplanen omhandler tilbudene på bredde- og kjerneprogram. Det er en egen læreplan for fordypningsprogrammet.  

Du kan finne elever på både kjerne- og fordypningsprogram i samme gruppe, men et felles fokus for alle program og nivå i visuell kunst er skaperglede og kreativitet.   

Visuell kunst er en fellesbetegnelse for de skapende kunstartene innen billedkunst og skulptur. Pr i dag har kulturskolen undervisning i visuell kunst på Orkanger ungdomsskole og på Årlivoll skole.  

 

BREDDEPROGRAMMET  

Tilbudet er til elever i førskolealder (4-5 år). Det arrangeres kurs på 4 samlinger, hvor eleven har med seg en voksenperson, som også deltar sammen med eleven. Kurset er en introduksjon og en smakebit til kjerneprogrammet og videre utvikling i faget.  

Visuell kunst 4-5 år er en utprøving av materialer, slik som tegneredskaper, maling og modelleringsmasser. Her er det læring gjennom lek med farger og materialer. Skaperglede og kreativitet er fokuset.   

Kurset er et samspill mellom barn og voksen, men på barnets premisser. Kurset avsluttes noen ganger med en egen intern og uhøytidelig miniutstilling.  

For elever på 1.-2. trinn viser vi til læreplan for faget “kulturmix”.  

   

KJERNEPROGRAMMET  

Det er i dette programmet den største elevmassen er. Elevene er i alderen 8-20 år og er satt sammen i grupper med ca. 8 elever ut fra alder der det er mulig. Undervisningen er i 90 minutter, en gang i uka. Elevene i ei gruppe kan av og til være på ulikt nivå, og kan ha noe ulik alder.   

 

Læringsmål og innhold 

I kjerneprogrammet utprøves ulike teknikker og materialer, slik som tegning, kull, grafikk, pastell, skulptur og ulike maleteknikker. Det er ikke alltid et felles opplegg for hele gruppa. Elevene kan jobbe individuelt med sine egne prosjekter, og introduksjon av teknikker vil skje på ulike måter, ut fra elevenes interesser og ståsted.  

Fargelære og erfaring med ulike verktøy er viktig; f.eks.: tegneredskap, tenger, modelleringsverktøy, maleredskap, limpistol og grafikkpresse. Vi er også innom kunsthistorie i grove trekk, og teori flettes inn der det er naturlig.   

Å opparbeide basisferdigheter innen faget og innen ulike teknikker, verktøy og materialer er et av målene. En del av utviklingen skjer gjennom den skapende prosessen fra ide til ferdig produkt.    

I visuell kunst er alle sanser i bruk, og igjennom kreativt og skapende arbeid utvikles disse enda mer. Vi jobber mot at eleven skal reflektere over egen læring, bli bevisst på egen læringsprosess og få tillit til egen skaperevne.   

Som nevnt øverst, er den lokale læreplanen utarbeidet med utgangspunkt i Orkland kulturskoles verdiplattform: Utvikling - Samspill - Skaperglede

 

Utvikling: Det skal legges til rette for at eleven skal kunne utvikle sitt eget visuelle språk og egenart. Det er rom for forskjellighet, og ikke alle elever er innom alle teknikker i løpet av et skoleår. I ei gruppe kan det være store forskjeller på hvor mye tid en elev bruker på faget mellom undervisningstimene. Mange elever og foresatte har høye mål og ambisjoner om ferdigheter i faget, men å bli f.eks. en god tegner krever mye jobb på egenhånd over flere år. For kulturskolen er det viktig at elevene får tid til å utvikle seg i sitt tempo, og blir gitt mulighet til å nå sine egne individuelle mål. Alle tegninger/produkter en elev lager er viktig, selv om man kanskje ikke alltid er helt fornøyd med den. Alt er en del av utviklingen og læringsprosessen. Vi ønsker at elevens nærmeste deler denne tilnærmingen til det elevene tar med hjem, og at det ikke blir en vurdering på hva som er pent og stygt. Mye av det det jobbes med er også øvelser, og er ikke ferdige kunstverk. Ofte er prosessen viktigere enn det ferdige produkt.   

Elevene oppfordres til å jobbe med faget på egenhånd mellom timene, og vi ser at de som gjør det har en bedre faglig progresjon.   

Foresatte til elever på visuell kunst vil i utgangspunktet ikke bli invitert til egen utviklingssamtale, men oppfordres til å ta kontakt med lærer hvis de ønsker en slik samtale.  

Elevene får veiledning og tilbakemeldinger underveis gjennom hele skoleåret, og etter individuelt behov. Lærer tar også kontakt med foresatte hvis vi ser at det er behov for det.   

 

Samspill: Å se, oppleve og reflektere over andres- og egen kunst er viktig. Å bli bevisst på kvalitet i kunst, uten å tenke «fint» eller «stygt» er et mål. Vi øver på at elevene skal kunne dele av sine egne erfaringer innen faget.  

Vi ønsker at elevene skal føle tilhørighet i gruppa, vise respekt for hverandre og hverandres arbeid. Det er et mål at elevene skal kunne gi hverandre, og ta imot, konstruktive tilbakemeldinger, uten at det er sårende. Vi jobber for å fremme et trygt læringsmiljø som gir et godt samspill mellom elevene, og mellom elev og lærer.  

 

Skaperglede: Visuell kunst aktiverer alle sansene i et menneske, og vi ønsker at eleven skal få kjenne alle sine sanser i bruk. Vi ønsker å få fram den gleden eleven føler av å mestre noe, og av å se det ferdige resultatet av det de har skapt. For mange er gleden i å vise fram resultatet for andre også viktig.  

Hvert år arrangeres det, som en del av kulturskoleuka, en større årlig utstilling hvor alle elever viser det de har laget. I tillegg er det andre utstillinger i regi av kulturskolen, slik som miniutstilling på Orkanger hovedbibliotek, små utstillinger på noen av på skolene, og i forbindelse med kulturskolens konserter.   

I tillegg er UKM en flott utstillingsarena for elevene. For elever mellom 10 og 20 år er deltakelse i UKM et naturlig mål, og noe det jobbes imot.  

I enkelte sammenhenger er det også aktuelt å samarbeide med elever og lærere på andre fag i kulturskolen, slik som musikk, dans eller teater. Dette kan være ved kulturskolens konserter, forestillinger eller kunstelevenes egne utstillinger.  

Gleden av å skape noe trenger ikke alltid å være knyttet til en utstilling, men er også fin å dele med medelever, læreren og gjerne hjemmet gjennom hele året. Vi håper samspillet mellom kulturskole og hjem kan være med på bygge under denne prosessen hos eleven. Det gir god grobunn for videre utvikling og framgang på i faget.