Kulturmix
Læreplanen er utarbeidet med utgangspunkt i Orkland kulturskoles verdiplattform: Utvikling – Samspill - Skaperglede. Læremålene for Kulturmix er forankret i Rammeplan for kulturskolen - “Mangfold og fordypning” og Orkland kulturskoles nevnte verdiplattform.
Rammeplanen deler inn i bredde-, kjerne- eller fordypningsprogram. Kulturmix er et introduksjonstilbud til kulturskolen for elever på 1. og 2. trinn, og er et breddeprogram for mange av fagene i kjerneprogrammet.
BREDDEPROGRAM
Kulturmix krever ikke at eleven har egne instrumenter og krever heller ikke hjemmearbeid. Vi musiserer og mixer gjennom samspill, sang, rytme, lytting, farger og bevegelse.
Undervisningen gis i grupper på 4 - 10 elever med standard undervisningstid 30 minutter pr gruppe.
Innholdet i Kulturmix vil variere etter lærernes kompetanse, og kan bla. inneholde:
- Introduksjon til ulike musikkinstrumenter, samspill, sang, sanglek, og komponering
- Introduksjon til visuell kunst med aktiviteter som tegning og maling
- Introduksjon til dans med bevegelse til musikk
- Introduksjon til teater med rollelek
Hovedintensjonen er at det skal favne mange. Målet med Kulturmix er at elevene skal få bli kjent med ulike kunstfag, før de søker seg til kjerneprogrammet i kulturskolen. Faget skal gi elever og foreldre en oversikt over ulike kunstfag i kulturskolen, og gi bedre grunnlag for å kunne velge seg inn på et fag senere. Dette vil kunne bidra til økt rekruttering til kulturskole og kulturliv.
I Kulturmix vil elevene møte lærere med ulik fagkompetanse. Læreren skal legge til rette for et godt læringsmiljø, preget av samhandling, opplevelse og aktivisering. Det skal også tilrettelegges for læring av basisferdigheter og vektlegge prosess og mestring. Vi trener på oppmerksomhet, tilstedeværelse og samarbeid.
Som nevnt øverst, er den lokale læreplanen utarbeidet med utgangspunkt i Orkland kulturskoles verdiplattform: Utvikling - Samspill - Skaperglede
Utvikling
Kulturmix skal gi smakebiter på de ulike disiplinene i kulturskolen og dette prinsippet står sterkere enn en langsiktig progresjon. Det kreves ingen forkunnskaper av elever eller foreldre for at eleven skal ha utbytte av Kulturmix. Det viktigste for elevens utbytte av undervisningen er motivasjon for å lære, evne til å forholde seg til lærerens instruksjon og nysgjerrighet for de ulike elementene som blir presentert i disiplinen. Kulturmix er prosessorientert, og et godt resultat er avhengig av oppmerksomhet og felles innsats fra elevene.
Elevene får muntlige tilbakemeldinger i undervisningssituasjonen, og vil også trenes på å evaluere egen og gruppens innsats. Kulturskolen kommuniserer hovedsakelig med hjemmet på e-post/sms, men det oppstår også behov som løses best med en samtale.
Samspill
Kulturskolen ser en tydelig verdi av at elever møtes og samhandler i kulturen. Samspill handler om forholdet mellom lærer og elev, og mellom elevene. Elevene skal lære å lytte til hverandre, gi rom for andre og tørre å selv ta plass i rommet. Vi mener samspill fører til kunstnerisk- og sosial utvikling. For å få til dette samspillet er vi avhengige av at elevene er villige til å samarbeide godt og tar til seg tilbakemeldingene fra oss som lærere. Kulturmix-tilbudet er naturlig lærerstyrt, men det er alltid rom for tilbakemeldinger fra elevene. Ønsker og tilpasninger kan tas høyde for når lærerne planlegger undervisningen.
Et samspill mellom kulturskolen, hjemmet og SFO/skole er viktig for at kulturmix skal kunne fungere. Fravær meldes direkte fra foresatte til kulturskolelærer på sms. Det er også foreldres ansvar å gi kulturskolen nok informasjon om eleven og om forhold som kan ha betydning for lærerens planlegging, elevens læring og samspillet i gruppen.
Kulturmix skal være en positiv opplevelse for alle deltagere. Dette forutsetter at alle elever og lærere behandler hverandre med respekt.
Skaperglede er sentralt for kunstfagene og en av fagenes fremste egenarter. Elevens spontane opplevelse, uavhengig av nivå og teknisk prestasjon, er et godt utgangspunkt for skaperglede. Skapergleden kommer som et resultat av utvikling og samspill. Den vil forsterkes gjennom et samspill med andre, og noen å dele opplevelsen med.
Kulturmix-gruppene kan også jobbe mot fremføringer/konserter. Her får elevene presentert noe de har øvd på som gruppe. Det kan være gjennom deltagelse på kulturskolekonserter eller mindre fremføringer for hverandre.
Positive tilbakemeldinger gir næring til skapergleden. Her er det lærer sitt ansvar å få alle elevene til å føle seg hørt og sett, og oppmuntre elevene til å se, høre og heie på hverandre. Etter fremføringer/konserter vil positive tilbakemeldinger fra publikum også gi næring til skapergleden og mestringsfølelsen.