Trekkspill

Trekkspill tilbys fra og med det året eleven starter i 3. klasse. Undervisningen gis ukentlig, hovedsakelig enkeltvis med 20 minutter eller i grupper på 2-3 elever som vil ha 40-60 minutter, avhengig av nivå. Undervisningssted er Orkanger. Deltakelse i Spelemannslaget Laust og Fast vil gi ekstra verdi i form av samspill og et godt sosialt miljø for de trekkspillere som velger å begynne der; Spelemannslaget Laust og fast

Trekkspillelever som ønsker det, kan delta i samspill på tvers av instrumentgrupper når kulturskolen har større prosjekter. I tillegg vil trekkspillelever bli invitert til å delta på regionale seminarer som Norske Trekkspilleres Landsforbund arrangerer i Trøndelag. Elever må ha eget instrument til undervisning og hjemmeøving. Trekkspill finnes med tre systemer for diskantsiden (den siden der du spiller melodi). Disse går under navnene norsk– svensk– eller pianosystem. I bassen er det mest vanlig at spillene har ferdig koblede akkordbasser (Standardbass), men noen trekkspill har også muligheten til å bytte til enkelttoner i kromatisk skala (Melodibass) ved å trykke på en registerknapp. Hvis du har trekkspill fra før, får du tilpasset undervisning til det systemet ditt instrument har. Om du ønsker å kjøpe et instrument så anbefaler vi at du tar kontakt med lærer for tips og råd.

Trekkspill er et svært allsidig instrument, og her har vi samlet noen lytteeksempler: